onsdag 11 augusti 2010

Tillbaka igen

Nu är jag tillbaka i det politiska arbetet efter ett underbart sommaruppehåll. Jag har tillbringat nästan hela ledigheten på Vrångö. Den enda utflykten gick till Tjörn/Orust. Det var kulturen som lockade. Akvarellmuseet visade en utställning av Andrew Wyeth. En fantastisk konstnär som skildrade en stilla vardag vid ett hus vid kusten där två vuxna syskon bodde. Systern var lam i benen och släpade sig fram när hon behövde förflytta sig. Att kunna framställa detaljer och stämningar med vattenfärger som han gjorde är häpnadsväckande. Efter denna upplevelse for jag till Pilane och vistades tillsammans med får och skulpturer i ett gammalt gravfält. Blandningen är suverän. Det var två installationer som påverkade mig mest. Den ena var ett antal skulpturer föreställande nakna könlösa människor i olika poser. På ena sidan fanns de tillverkade i brons (bruna). På den andra sidan fanns exakt samma personer men tillverkade i aluminium (vita). Det blev en känsla av vi och dom trots att formen de gjutits i var exakt samma för den bruna och den vita personen. De var i grunden samma men såg så olika ut. Mycket symboliskt. Det andra konstverket var ett träklot gjord av kvistar i ett stycke som stod på en höjd med utsikt över vattnet/landskapet. Jag såg Karlstens Fästning bakifrån. Från Torslanda ser jag den från andra hållet.

Min tes är att upplevelser finns nära och att det myllrar av utflyktsmål utan att resa långt bort med flyg. Jag har också gjort ett besök i östra Göteborg i ett av koloniområdena ”Gläntan”. God stämning bland odlarna och fina grönsaker/blommor på jordlotterna. Här blandas människor med olika bakgrund i ett gemensamt intresse och lär av varandra. Fler sådana stadsnära odlingar vill jag ha runt om i Göteborg.

Igår var jag med och invigde ett nytt system med lånecyklar. Trevligt, roligt och med ett publikt positivt bemötande. Nu kan alla cykla i centrum! Ett bra komplement för de som åker buss/tåg från kranskommunerna eller förorterna. Lånecykeln får endast lånas 30 min åt gången men det kostar endast tio kronor/gång. Hoppas att de utnyttjas mycket och med varsamhet.

I politiken laddar partierna. I GP kommer en serie med fokus på partiernas gruppledare. Först ut var Vänstern idag. De omdömen som miljöpartiet fick av Marie Linden var oerhört negativa. Hon utnämnde oss som huvudmotståndare i valrörelsen samt hävdade att vi inte hade någon ideologi. Det vittnar mer om hennes förhållningssätt. Att efter den mandatperiod hon varit med totalt har missat vår ideologi och inte snappat upp något sammanhang är svårt att förstå. Hon måste vara inne i sin egen bubbla men angreppet på oss är sorgligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar