onsdag 18 augusti 2010

Kärnämnen på modersmålet

Vi har idag i kommunstyrelsen antecknat en kvalitetsredovisning för skolan. Den slår fast att elever med utländsk bakgrund får sämre studieresultat i grundskolan än infödda svenskar. Detta resultat är ingen nyhet utan det har vi tidigare fått.

Att det blir så tycker inte jag är förvånansvärt. Elever med annat språk måste kämpa med att lära sig svenska samtidigt som de ska förstå texter på just svenska. Det blir en oerhört jobbig situation och risken är att den blir oövervinnelig och resultatet att elever resignerar. Miljöpartiet vill ge nyanlända elever möjlighet att läsa de tyngsta ämnena på sitt modersmål.

Forskningen som lyfts fram i kvalitetsredovisningen pekar på ett klart samband mellan studieframgång, språkbehärskning och läs- och skrivförmåga. Det finns redan idag goda exempel i Göteborg på hur man integrerar språk- och ämnesundervisning och den kombinationen vill vi sprida till att bli ett valfritt alternativ för eleverna i staden.

Ska vi kunna förändra resultaten i kommande redovisningar måste vi ta till oss forskningen och förändra metoderna. Vi har avsatt extra resurser i vår budget för att genomföra erbjudandet.

1 kommentar:

  1. För den nyanlända elevens skull är det givetvis oerhört viktigt att man samtidigt arbetar med det svenska språket. Och jag vill betona vikten av valfrihet här.

    SvaraRadera