torsdag 29 april 2010

Mutanklagade tjänstemän

Det allmänna samtalsämnet idag är TV-programmet ”Uppdrag Granskning” i vilket Janne Josefsson hade gjort en gedigen undersökning av mutanklagelser mot några tjänstemän inom kommunen.

Jag beundrar allt engagemang, all tidsåtgång och att inte ge upp utan att verkligen bedriva ett grävande journalistarbete, som idag är relativt sällsynt. Jag är lika upprörd och förbannad som jag tror de flesta som såg programmet är. Visst har jag och mina medarbetare ibland fått indikationer på att det funnits osunda bindningar mellan tjänstemän och intressenter av olika slag. Idag finns emellertid ingen instans inom kommunen att vända sig till med uppdrag att utreda misstankar. Det som finns är att polisanmäla och då krävs omfattande bevismaterial. Att skaffa fram detta är förenat med stora svårigheter och för privatpersoner skulle det under en tidsperiod vara ett heltidsjobb.

Min slutsats av det inträffade är att vi måste inrätta en central enhet i kommunen med ansvar att tidigt ta tag i och undersöka misstänkta oegentligheter. En så kallad ”whistleblow-funktion”.
Jag kommer att lägga ett sådant yrkande i kommunstyrelsen.

I de aktuella fallen kanske inte detta hade hjälpt eftersom TV-teamet var tvungna att använda både dolda kameror och anonyma vittnen för att få fram sanningen. Dessa medel kan och ska naturligtvis inte staden använda. Det vi kan är att förbättra rutinerna när vi upphandlar och attesterar räkningar samt att ha ett öppet förhållningssätt.

Avslutningsvis hoppas jag att en rättslig process som nu är inledd leder till resultat och inte läggs ned av någon anledning.

2 kommentarer:

  1. asnita johansson29 april 2010 kl. 20:15

    Nej Kia jag tror inte att du är så ovetande som du gör gällande

    SvaraRadera