måndag 10 maj 2010

Konferens i Graz om Mobility Management

Förflytta människor och sammanlänka ytor, var temat på en europeisk konferens i den Österrikiska staden Graz. EPOMM, European Platform on Mobility Mangement stod bakom konferensen. Begreppet Mobility Management (MM) har använts i forskningsprojekt inom EU:s sjätte ramprogram. Vad betyder då denna term? MM är ett koncept för att främja hållbara transporter och påverka bilanvändningen genom att förändra resenärers attityder och beteenden. Grundläggande för Mobility Management är ”mjuka” åtgärder, som information och kommunikation, organisation av tjänster och koordination av olika partners verksamheter. Mjuka åtgärder är nödvändiga för hårda åtgärder inom stadstrafiken ex nya spårvägslinjer, cykelbanor eller vägar. MM kräver inte stora finansiella investeringar och de kännetecknas av ett bra kostnads(nyttokvot).

En stad där MM används kännetecknas av:
Kampanjer och åtgärder som gynnar gång, cykling och användning av kollektivtrafik.
Erbjudande om personliga råd för att se var och hur du kan minska din bilanvändning.
Arbetsgivaren underlättar och ger fördelar för att uppmuntra anställda att avstå bilåkning till arbetet.
Möjlighet till bilpool nära bostäder.
Mobilitetsplan på skolor som ordnar säker gångtrafik till skolan.
Råd av ett mobilitetscenter för att göra fritidsutflykter med kollektivtrafiken.
Byggnadslov villkoras med krav som minskar biltrafiken.

Jag var inbjuden talare på konferensen. Jag berättade om vikten av nätverk och speciellt om Eurocities. Jag var ordförande i Eurocities Miljöforum i två år samt vårt arbete med MM här i Gbg. Jag deltog även i en paneldebatt tillsammans med JulieTham, ordförande för ett program (transport, hälsa, miljö)inom FN, Lisa Rycker, kommunalråd (mp) i Graz, Jon Martz från USA chef för ett lagutskott, Marcel Rommerts från EU-kommissionen och David Engwicht rån Australien.

David från Brisbane var den som stack ut. Han jobbade som fri konsult med ”mindre trafik” på ett okonventionellt sätt. Han samlade människor från bostadsområden och lät dessa tillsammans avgöra vad som borde förändras. Dessa idéer omsattes också och han fick alla med sig så att även de mest ingrodda bilåkarna ändrade beteende. Han menade att vi kan strunta i byråkratiska planer. Det gäller att ändra människors tankesättt då kommer resten att lösa sig. Skapa kommunikaktion och magi uppstår. Jon från USA berättade att kollektivtrafiken i Washington DC hade halverats på grund av dålig ekonomi. Han såg inte positivt på framtiden inom transportområdet.

I Göteborg arbetar vi aktivt med att förändra resvanor och äntligen planerar vi för en mer biloberoende stad. Volvo bilfabrik har länge satt prägel på hur staden gynnat bilen.

Det är intressant att träffa nya människor med andra erfarenheter. I Graz satsade staden mycket på elcyklar. I en stad av den storleken är det effektivt och det skulle passa bra för tjänstemän även i Göteborg. Det fanns en utställning av olika el-cyklar och det gick att testa med en provtur. Jag blev förtjust i en finsktillverkad cykel.

Staden Graz är charmig med en flod och en Unesco-skyddad stadskärna som vars fina stenhus påminde om Italiensk arkitektur. Stadens spårvagnar är effektiva så det är lätt att ta sig till olika platser. Kastanjerna blommade i fina alléer och syrener, guldregn och blåregn hade slagit ut. Den varma fönvinden smekte min vinterkalla kropp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar