tisdag 2 mars 2010

Trängselskatt och motståndet

Införande av trängselskatt i Gbg som mp drivit sedan länge och som alla partierna i kommunstyrelsen accepterat har väckt starka känslor hos en grupp medborgare som vill ha kvar rätten att obehindrat köra bil. Ett nytt parti för endast denna fråga är under bildande.

Jag får många mail med klagorop. Vi på Hisingen blir inlåsta är en förekommande åsikt. De flesta i denna grupp förstår inte hur de ska klara sitt resande.

Att planera sitt resande är en tydligen en ny tanke som fordrar ett förändrat beteende. Att förändra beteende och överge vanor är väldigt svårt för många.

Det jag som politiker och stadens tjänstemän måste göra är informera medborgarna om hur effektiv kollektivtrafik vi planerar med inkomsterna från trängselskatten. Med Västlänken, tågtunnel under Gbg. kommer det att bli både snabbare och trevligare att färdas med kollektivtrafiken i Gbg. Det är inte endast inpendlarna som kommer via tåg som behöver en effektiv linje utan även göteborgarna som arbetar i andra kommuner. Det är till exempel lika många göteborgare som arbetar i Mölndal som mölndalsbor som arbetar i Göteborg. Spårvagnar och bussar kommer att avlastas när en stor del åker med Västlänken istället. Framkomligheten för den övriga kollektivtrafiken, cyklister och gående blir bättre och trängseln försvinner eftersom det även blir ett mindre antal bilar. Både buller och trängsel blir mindre. Idag är det många boende som störs och blir sjuka av buller och avgaser.

Om inte Västlänken byggs, med en växande befolkning och en ökning av biltrafiken, blir staden inte en trevlig plats att leva i. Eftersom även kranskommunerna ökar sin befolkning och bygger nytt blir situationen ohållbar.

På hemsidan som motståndarna mot trängselskatten har etablerat finns frågan; vad har göteborgarna för nytta av Västlänken? Denna frågas kräver alltså ett svar som tydligt visar på fördelarna helst med skisser och konkreta exempel.

1 kommentar:

  1. "Att planera sitt resande är en tydligen en ny tanke som fordrar ett förändrat beteende. Att förändra beteende och överge vanor är väldigt svårt för många."

    Jag kan med säkerhet, som en av många medborgare att det rör inte "att förändra beteendet" utan det ekonomiska påslaget, mindre kvar i plånboken, chock avgifter vid försening och urusla bussförbindelser som utnyttjar läget och höjer avgifterna för kort mm. Dessutom skall man numera betala för att betala. 1 sms biljett kräver från och med 1 feb 2013 en mobil plånbok. Och det kostar.

    men det oroar väl du dig inte över. Du kör säkerligen en betald av staten förmånsbil och slipper betala.

    Tycker du att det är konstigt att folk hör av sig med arga brev?

    SvaraRadera