tisdag 26 januari 2010

Trängselskatten i göteborg

Nästa kommunfullmäktigemöte på torsdag ska beslut fattas om vilket område som ska utgöra gräns för trängselavgifterna. En klar majoritet är för den mindre zonen som är blåmarkerad i handlingarna. Det finns ännu ett alternativ (grönmarkerat) som utgör en större zon.

Skillnader när det gäller utsläpp är inte så stora. Den mindre zonen reducerar mer kvävedioxid-utsläpp, vilket är av stor nytta eftersom vi idag överskrider de lagstiftade nivåerna medan den större zonen marginellt reducerar mer co-2-utsläpp.

Miljöpartiets bedömning är att vi får testa den föreslagna (blå) zonen och efterhand justera.
Det kan kanske bli aktuellt med två zoner i framtiden. Det som vållade diskussioner när ärendet var uppe i Göteborgsregionens Kommunalförbund (13 näraliggande kommuner) var huruvida den planerade nya Marieholmstunneln skulle omfattas av avgifter eftersom den låg utanför zonen. Några kommuner hävdade att denna då självklart skulle bli avgiftsfri. Jag trodde jag hörde fel eftersom vi tidigare alltid sagt att det skulle vara avgift i denna. Ingen på mötet visste plötsligt inte vad som gällde! Det fick telefoneras till vägverkets man som då kunde fastställa att det i planen fanns avgift. Mötet beslutade då att vi skulle tillfoga en mening om detta.

Det visar hur noga det är att alltid kolla skrivningarna. Så fort något inte står formulerat tolkas det, trots tidigare diskussioner, efter behag. Vi ska därför tillfoga ett tilläggsyrkande om detta när vi tar beslutet på torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar