tisdag 12 januari 2010

Energislöseri

När det är tio minusgrader och uppåt är det extra viktigt att tänka på hur vi använder energin.
Hemma tar vi på oss kläder och tofflor för att ha en innetemperatur runt 17 grader. Jag förstår att inte alla kan göra det men att i alla fall dra ned på det som går.

På min ledighet använde jag ett presentkort, som jag fick när jag fyllde år, som gav mig en massage och tillgång till SPA på St Jörgens Hotell/Resourt som ligger åt Tuve till. Att det här finns fyra olika bastuanläggningar, varma bad och varm bassäng är ju inte konstigt men ute i trädgården under bar himmel fanns även en varm bassäng. Värmen strålade upp i himlen. När jag påpekade energislöseriet var personalen helt oförstående. Denna bassäng ingår i SPA-konceptet var svaret på min undran. Men finns det ingen gräns när uppvärmningen anses för belastande? Nej, var svaret. Så under dag som natt åtgår det stora mängder energi för att kunderna ska kunna använda denna utomhusbassäng utan eftertanke. Jag tror inte att det skulle vara till nackdel för företaget om man under kalla perioder stängde av bassängen snarare som en klok handling som visar på energiengagemang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar