onsdag 3 november 2010

På banan igen

Jag håller på att landa igen och få tillfälle att återuppta mitt bloggskrivande.

Jag har varit 100 % koncentrerad först på valet och sedan på förhandlingar. Nu är båda delarna avklarade och jag känner mig nöjd med resultaten. Nu börjar det vardagliga politiska arbetet när vi ska besluta och verkställa.

Mitt rotelansvar blir fortsatt miljöområdet. Miljönämnden ska få ett utökat mandat och blir den enhet i staden som utarbetar strategier som ska följas av bolag och nämnder. Klimat ska tillfogas till uppdraget. Miljönämnden ska också samordna kommunens havsmiljöarbete och kommunens deltagande i vattenråden. Det ska bli intressant och inspirerande att arbeta med detta förändringsarbete.

Vi får ännu ett kommunalråd. Det blir väldigt skönt att Thomas Martinsson och jag kan dela på uppgifter som rör miljöpartiet även om vi får två olika ansvarsområden. Vår nya kommunfullmäktigegrupp har sammankallats under förhandlingsarbetet men ska nu på torsdag för första gången framträda i KF.

Eftersom socialdemokraterna inte är färdiga med sina kommunalrådslistor eller övriga nämndledamöter kommer vi inte att veta hur sammansättningen ser ut. Däremot verkar det blir rörigt eftersom det nya partiet Vägvalet och Sverigedemokraterna håller på att diskutera valtekniskt samarbete. Vägvalets medlemmar och kommande KF-ledamöter är tydligen splittrade och består av två olika fraktioner. De är en sammanslagning av Sjukvårdpartiet och Vägvalet. Om de samverkar kan resultatet bli att Vägvalet får ett kommunalråd och Sverigedemokraterna en politisk sekreterare. Dessutom kommer Sverigedemokraterna att erhålla ledamöter i stadsdelsnämnderna. Om så sker är det Vägvalet som får stå upp och förklara för sina väljare samt ta ansvaret för sitt handlande. Det känns bra att S, MP och V har majoritet och inte påverkas av den oklara situationen.

På mitt tjänsterum ligger högar av papper som ska sorteras. Troligtvis ska jag även byta rum eftersom vi samverkande partier ska sitta tillsammans. Energi och tid kommer att krävas även till detta även om det känns lite sekundärt. Och andra sidan är det viktigt att hitta rätt papper och att känna trivsel. Jag längtar också efter några dagars ledighet. Kanske jag får tillfälle att ta ett dopp i havet till helgen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar