Förmånsbilar till politiker och chefer i Göteborgs kommun erbjuds med villkor som jag häpnar över och blir oerhört förbannat över.
Avtalet som reglerar denna förmån är oerhört generöst utformat för de som säger ja till erbjudandet. De finns mig veterligen ingen chef som avstår och väldigt få kommunalråd/ersättare som säger nej tack.
Genom erbjudandet möjliggörs ett omfattande bilåkande på skattebetalarnas pengar.
Det lönar sig att åka så mycket bil som möjligt. Lägg märke till att det inte är en tjänstebil utan en ren förmånsbil. En chef åker kollektivt till arbetet men har bilen hemma för användning på fritiden och hur den används på övrig tid är upp till den personen ingen begränsning på vem som får köra bilen.
Den som tar ut en bil kostar ca 16 000 kr/mån utöver sin fasta lön.
Värdeminskning för bilen som i snitt kostar 300 000 kr i nypris och efter tre år när den byts ut har värdet fallit till hälften, vilket innebär en snittkostnad per förmånstagare på 50 000 kr/år
Servicepaketet som kostar kommunen 60 000 kr/ förmånstagare och år och inkluderar i stort sätt allt, även byte till vinterdäck.
Bränslekostnaden som i snitt uppgår till en kommunal grundkostnad på 2 500 kr/månad. Till detta kommer ett lönepåslag på 20 % av bränsleförbrukningen som en skattemässig kompensation för förmånen. Den årliga slutnotan för bränsle blir för staden 36 000 kr/år och förmånstagare i snitt.
Till detta kommer att staden får betala arbetsgivaravgifter med 31,42% för förmånerna
Det finns dessutom ett politiskt beslut från 1985 som säger att bilförmånen är pensionsgrundande för kommunalråden. Till detta kommer ett tjänstemannabeslut från 1999 av dåvarande stadsdirektören att även bränslenotan för de politiska förmånstagarna eller kommunalråden ska vara pensionsgrundande. Vi är frågande till om detta beslut är korrekt. Genom detta beslut blir det lönsamt att förbruka så mycket bränsle som möjligt. Väljer dessa personer bränslesnåla bilar eller eco-driving så skadar det deras ekonomi. Skillnaden i pension mellan de kommunalråd som har och de som inte har tagit ut förmånsbil blir också mycket stor genom dessa beslut.
Denna styrning är också effektiv. Antar vi att en bil drar 0,8 L/mil så kör förmånstagarna i snitt över 3100 mil/år vilket är mer än dubbelt så mycket som en normal bilist kör. Detta trots att de genomgående arbetar centralt i staden och att samtliga kommunalråd bor inom Göteborgs kommun.
Jag och mp jobbar aktivt för att erbjuda bra alternativ till bilen. Vi satsar i vår budget för 2011 på cykelinvesteringar och drift till cykelbanor, vi inför trängselavgifter, stora belopp till kollektivtrafiken och vi försöker att hjälpa människor att ändra beteende till bra resemönster. Samtidigt handlar staden tvärtemot när det gäller de högre beslutsfattarna i staden. Detta måste ändras till nästa mandatperiod!!
Mp har lämnat in ett yrkande till kommunstyrelsen i vilket vi kräver att inga nya avtal upprättas och att de befintliga fasas ut.
Vi har tidigare lagt en motion i ämnet men alla partier utom vänsterpartiet avslog den. De vill ha förmånen kvar. Denna gång vill vi få ut informationen till väljarna inför valet. Möjligen kan det finnas en liten chans till att partierna tar sig en funderare. Att ha kvar denna förmån ser jag som oerhört politiskt provoserande.
torsdag 27 maj 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Tack för att du uppmärksammar detta. Stå på dig!
SvaraRadera