måndag 7 september 2009

Potatis och friskolor

Hösten i skärgården är en underbar tid. Klart, härligt vatten, värmande sol och skördetid.
Jag plockade upp många kilo potatis, flera spänner vaxbönor, massor av squash, mangold,
persilja och äpplen. Vid dessa tillfällen känner jag mig oerhört lycklig och rik. Naturens kraft och givmildhet är stor.

Funderar på de friskolor som har vinstutdelning. Jag anser att verksamheter som får betalt av offentliga medel inte ska dela ut en eventuell förtjänst utan investera vinsten i verksamheten. Jag och några till skev en motion till miljöpartiets kongress i våras. Den bifölls delvis men frågan har inte uppmärksammats av partiet. I Danmark finns denna regel om inte vinstutdelning och i Sverige finns en speciell bolagsform som skulle passa för företag/enskilda som vill utföra tjänster med skattepengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar