torsdag 3 september 2009

Rökning

Jag har varit helt inaktiv på min blogg. Våren var mötesintensiv och under sommarsemestern tog jag helledigt från datorn. Dessutom är jag inte van att blogga utan måste få in rutinen.

Nu har jag ambitionen att sköta skrivandet på ett mer frekvent sätt. Läser i tidningen att högskolan i Borås i höst håller en distanskurs ”Bloggens teori och praktik”. Sätta upp en blogg och utforma den både grafiskt och innehållsmässigt får deltagen lära sig.

Idag cyklade jag till Miljöförvaltningen för att inleda en grupps möte om ämnet-rökning-.
Göteborg har fått 1,9 miljoner för att fortsätta arbeta förebyggande. Riksdagen har antagit nationella folkhälsomål.
En tobaksfri livsstart från 2014
En halvering till 2014 av antalet rökande ungdomar under 18 år.
En halvering till 2014 av andelen rökare bland de grupper som röker mest.
Ingen skall ofrivilligt utsättas för tobaksrök från sin omgivning.

Här i stadshuset är det socialdemokrater som röker mest bland de politiska partierna.
Annars har ju rökande människor flyttat utomhus. Speciellt här i centrum röks det överallt och fimpar kastas. Renhållningen får lägga mycket arbete på fimpplockandet eftersom vi har gott om kullerstenar som de fastnar mellan. Jag blir irriterad när det röks i buss/spårvagnskurer och personer bara droppar sina fimpar vid alla tillfällen.

Alltid kommer ny information om områden som man tror är kända. Idag fick jag veta att av alla de kemiska ämnen som ingår i en cigarrett finns även medvetet inlagt ett för att få hjärnan att bli beroende samt för att göra det lättare att dra in röken (ingen hosta) vid rökandet. Alltså helt manipulerande åtgärder som inte borde få förekomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar