torsdag 27 oktober 2011

En dag på Älven

Diskussionen om broar över älven och sjöfarten i Göta Älv har stundtals varit intensiv och polariserad. Den föreslagna gång-/cykelbron som miljödomstolen sade nej till väckte alla frågor om huruvida det överhuvudtaget går att bygga lågbroar i Göteborg.

Nu ska i alla fall en ny Götaälv-bro byggas för den nuvarande konstruktionen är uttjänt. Den är enligt expertisen skör som ett Wienerbröd. Vilken höjd ska denna bro ha?

Ur stadsperspekktiv är det bra med en så låg bro som möjligt för att knyta samman Hisingen med stadskärnan. Höjden har stor betydelse för tillfarten till bron. Blir den hög blir också trafikangörning/avfart mycket platskrävande. Det blir helt enkelt en stor trafikapparat istället för yta för människor att vistas kring.
Spårvagnar har dessutom en krävande lutning att ta sig uppför.

Ur sjöfartsperspektiv finns intresse för att ha så höga broar som möjligt för att slippa väntan vid broöppningar. Det är ändå viktigt att poängtera att några reella hinder är inte broarna vi skissar på i Göteborg eftersom de alltid ska vara öppningsbara.

För att belysa problematiken ordnade Trafikverket en båtresa på älven med destination Trollhättan. Inbjudna var politiker från Göteborg, Västrra Götaland och Värmland samt intresseorganisationer för sjöfarten.

I strålande höstväder åkte vi iväg längs en fantastiskt vacker älvsträcka. Föredrag som belyste ämnet med efterföljande diskussioner företogs och många viktiga fakta presenterades. I Trollhättan gick vi iland och besåg slussområdet som utgjorde en både historisk som naturskön plats. På området fanns nämligen även de äldre slussarna bevarade. I detta äldre område fanns planer på att anlägga både småbåtshamn och faciliteter för båtfolket vilket hade tillfört kvalitet och möjlighet för fritidsbåtarna att ta sig in en annan väg och slippa trängas med den reguljära sjöfarten.

Mina intryck efter denna dag var att det går att förena både sjöfart med lägre broar i Göteborg. Eftersom vi redan har en järnvägsbro som är cirka sex meter som ska öppnas går det, att precis som med bilar, göra ”grön våg”. Alltså ett system som öppnar broarna samtidigt enligt ett schema och där båtarna kan köra igenom utan onödig väntan.

6 kommentarer:

  1. Trevligt inlägg!

    Om man transporterar enorma godsmängder på Europas floder, under låga broar i de största städerna, borde det väl gå att göra här också? Desstutom finns de första LNG pråmarna i på Rehn;) /Magnus

    SvaraRadera
  2. ÅT HELVETE MED DIG OCH DIN TRÄNGSELSKATT!
    SD 2014!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Till skribenten ovan (mobben kommer ta denne odemokratiska politiska aroganta för sin tystnad när motargumentet tryter i sin alldeles egna lilla vision av ett cyklande Göteborg.

      Hälsar Född i Göteborg

      Radera
  3. Betänk att Kia Andressons hela resonemang alltid går ut på att främja cyklister och människor som går till fots någonstans, för allt annat. Så man får läsa bloggandet med lite andra ögon...

    SvaraRadera
  4. Hej Kia,

    Intressant detta med älvar. Du har ju så att säga en tidigare relation till just Göta Älv och med anledning av detta har jag en fråga. Följande länk innehåller ett uttalande du har gjort till GP 2010 angående att bygga bostäder nära älven: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.293847--tveksamt-lata-fler-bo-vid-vattnet-?m=print

    Det är klokt av dig att verkligen vilja utreda riskerna innan. MEN, så har jag noterat Västlänkens sträckning, som finns att beskåda här: http://www.trafikverket.se/PageFiles/16882/karta_vastlanken_korridor_2013_1000x1033px.jpg

    Som synes så ligger alltså Västlänkens sträckning i princip dikt an mot Göta Älv. Detta leder mig till den slutsatsen att antingen hade du fel 2010 eller också så spelar ni ett högt spel och gräver en tunnel nära Göta Älv, trots uppenbara risker.

    Då vill jag, som du säkert förstår, ha ett svar på vad som är riktigt och vad som inte stämmer, eftersom dessa båda länkar i sig är kontradiktioner.

    Med vänlig hälsning
    Richard A

    SvaraRadera
  5. Kia Andreasson går från klarhet till klarhet. Det räcker med att läsa GT idag. Allt handlar om att sko sig själv. Inte konstigt att Kia har extremt dåligt förtroende bland Göteborgs invånare.

    SvaraRadera